Menet közben

Miről (ne) csináljunk Timelapse-et?

2018. október 11. - Hund11

Hasznos tanácsok, tippek a műfajhoz.

Sokáig eléggé ridegen álltam hozzá ehhez a technikához, valószínűleg azért, mert nem értettem teljesen, hogy lehet kierőszakolni az eszközből. Aztán megtört a jég, feltaláltam magam és elkezdtem erről-arról timelapse (/erősen gyorsított felvétel) videókat csinálni. Eleinte csak kipakoltam a kamerát az út szélére, hagy menjen. Majd elkezdtem különböző egyéb tevékenységi körökről ilyeneket készíteni. Valamelyik pozitív, valamelyik negatív csalódás volt. Lássuk a medvét! (poén a képen, via ARC plakátkiállítás)

43500627_419588595238165_5010744353455341568_n.jpg

Autópályán közlekedés

A sztrádán eltöltött órák jellemzően nem az izgalom szinonimájaként vésődnek be a köztudatba. Persze a szép táj meg a 220-szal előző BMW-k bele tudnak csempészni az utazásba egy kis változatosságot. Timelapse videón azonban rendkívül élvezetes, akár 1, akár 2 másodpercenként csinálunk egy képkockát. (Egy kis matek: ha 1 másodpercenként csinál a kameránk egy képkockát, 1 másodpercnyi videóban 24 képkocka van, akkor 24 mp alatt lesz 1 mp-ünk, 24 perc alatt 1 percünk. Ha 10 másodpercenként csinálunk egy képkockát, akkor 240 perc = 4 óra alatt lesz 1 percnyi anyagunk.)

Ugyanígy csinálhatunk timelapse-et országúton is, itt az előzések, kanyargósabb vonalvezetés miatt még élvezhetőbb a végeredmény.

Úszás, hajózás

Hajókázásról, főleg ha a jármű orrában állunk, kifejezetten jó felvétel készíthető, a hajó ringatózásának ellenére. Úszásról ellenben nagyon nem érdemes gyorsított felvételt csinálni. Demonstrációs videónkban először egy fél percet hajókázunk Biograd felé (Horvátország), majd a Telascica Nemzeti parkban úszunk a Mir-tóban (a tányérokat a tengerbe dobáló horvát pincérről itt írtunk korábban).

Napfelkelte, naplemente

Ebben az esetben a 2-10 másodpercenkénti képkocka-készítést ajánlom, 1 másodperces beállítás esetén túl lassú, nem elég érzékletes a változás. Szerintem sokat javít az eredménye, ha a nap mozgásán kívül mást is lehet követni a képen - például 1. videónkban a budapesti házak kéményéből feljövő füst gomolygását, járművek mozgását, míg a 2. videóban a Balaton vízének mozgását, a hajók ringatózását.

A Hold mozgásáról is lehet jó videót csinálni, de itt is inkább 5-15 másodpercenként csináljunk egy képkockát. Ha nappal-éjjel-nappal átmenetet akarunk, akkor inkább 20-30 másodpercre pörgessük föl a fent említett beállítást. Felhők mozgásáról, a köd gomolygásáról is lehet jó felvételt csinálni. Demó-videónkban Dunabogdányban, Váccal szemben forgattunk (alvás közben).

Gyaloglás, tömegrendezvények

Na erről aztán ebben a formában biztosan nem érdemes. Túl sokszor takarja ki valaki a képet, ha nem egyedül vagy, a veled tartó emberek is kikerülhetetlenül rajta lesznek, ha megállsz nézelődni, akkor vagy sokat kell belevágni (mint ahogy mi a mobilitási hétről készült videóban tettük), vagy unalmas lesz tőle. Túrázásról, gyorstalpalós városnéző-sétáról már sokkal inkább érdekes lehet Timelapse-videót csinálni. Én személy szerint tavaly próbálkoztam ilyennel, Prágában és egészen elfogadható lett a végeredmény.

Prágában az óvárosi sétán kívül láthatjuk a Franz Kafka szobor gyorsított mozgását és a Petrín dombról leereszkedő siklót is a videóban!

Kerékpározás

Ha nem rángatja az ember idegbeteg módjára a kormányt, akkor szerintem ez a közlekedés terén leginkább ajánlott felhasználási forma. Azon kívül, hogy látványos, könnyű benne viszonylag rövid idő alatt útvonalat szemléltetni és sokkal kevesebb tárhelyet foglal, mintha végig menne a normál sebességű felvétel. (Problémás helyzetek esetén pedig ez is bizonyító erejű lehet, a rendszámot egy jó minőségű timelapse felvételről is le lehet olvasni) Demó videónkban Balatonalmádiból megyünk föl Szentkirályszabadján át Veszprémbe. Nagyjából 20 másodperc után látszik, ahogy egy fekete Opel Astra szabálytalanul kijön elém, majd belassul és kisodródik balra, így jobbról kikerülöm. Bár az akció nem látványos, de amikor magamnak lelassítottam, tisztán kivehető volt a rendszáma. Persze most nem történt baj, így fölösleges utólag nézegetni, de kíváncsi voltam, mit tudok kezdeni egy Timelapse videóval vitás közlekedési szituáció tisztázásakor... (Alig két héttel később tényleg ütköztem valakivel, arról itt írtam részletesebben.)

Tömegközlekedés

Amikor mentünk az ARC plakátkiállításra Zuglóba, a Puskás stadiontól majdnem végig Timelapse videót forgattunk a 80-as trolibusz elejéből. Az első ajtón felszálló utasok azonban sok nehézséget okoznak, amit leginkább csak úgy lehetne megoldani, ha a jármű szélvédőjéhez rögzítjük a kamerát. Ehhez viszont feltehetően a buszvezető engedélyét kell kérnünk. Villamosnál még rosszabb a helyzet, ott maximum oldalra tudunk videózni. Mondjuk egy 2-es villamosnál az is elsülhet jól.

 A kerékpározás és a trolibuszozás keveréke, amikor bringával bejárjuk egy járat útvonalát - vagy egy adott járművet követve, vagy azzal (időben) versenyezve. Erről is lehet Timelapse-et csinálni, én pont szegény 77-es trolit választottam magamnak.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://menetkozben.blog.hu/api/trackback/id/tr4114287979